ultra high res wallpaper – kopie.jpg

PMR446 (Personal Mobile Radio, 446 MHz), zkráceně PMR je souhrnný název pro občanské radiostanice (lidově vysílačky) pracující v pásmu 446,00625 MHz až 446,1 MHz, které bylo uvolněno k provozu v roce 2001.

Parametry stanic umožňují za dobrých podmínek spojení z kopce na kopec na vzdálenost i 150 km. Vlnová délka PMR je ale přibližně jen 68 cm a tudíž šíření signálu je značně ovlivněno odrazy od překážek. V hustě obydlených oblastech a v budovách je typický rozsah 20 - 1000 m, na horách za dobrých podmínek 5 - 10 km. Většinou platí pravidlo: "Kam dohlédnu, tam se dovolám". Stanice PMR pracují na 8 povolených kanálech a 38 tzv. CTCSS subkanálech (volitelně). To bývá některými prodejci chybně interpretováno jako 304 komunikačních kanálů a mnohdy i takto prezentováno zákazníkům.

Stanice lze používat v celé Evropské unii, nikoliv však v USA.

Dostupnost

Občanské radiostanice PMR jsou volně prodejné bez jakýchkoliv zkoušek, ale je k nim třeba tzv. generální licence stanovující parametry radiostanice. Výrobce je povinen k radiostanicím přiložit tzv. prohlášení o shodě - tím zaručuje, že daná stanice je shodná s typem, jehož parametry byly změřeny a splňuje požadavky dané předpisy.

Technické parametry

Analogové PMR446 používají 8 FM kanálů s rozestupem 12.5 kHz. Vysílací neboli vyzářený výkon stanic PMR nesmí být podle zákona vyšší než 500 mW EIRP a stanice musí být vybavena nesnímatelnou anténou. Stanice jsou také často vybaveny funkcí CTCSS, modely vyšší třídy i DCS. Tyto funkce umožňují snáze odlišit své stanice od vysílání jiných uživatelů, ale zároveň mohou zkomplikovat příjem velmi slabých signálů. Při provozu více stanic s různými CTCSS kódy na stejném kanále (kmitočtu) sice uživatel přímo neslyší hovory stanic s odlišným kódem, ale přesto dochází k vzájemnému rušení - mnohdy i nevědomky.

PMR446 Kanál Frekvence (MHz)
1 446.00625
2 446.01875
3 446.03125
4 446.04375
5 446.05625
6 446.06875
7 446.08125
8 446.09375